zaterdag 20 februari 2010

Acht tips voor groener surfen

Toch wel shockerend, het bericht dat Facebook zijn nieuwe megaserver op steenkool wil laten draaien. Het zette me aan het denken. Ik doe altijd alsof surfen op het internet het groenste is wat je kunt doen. Het is virtueel, dus niet echt, dus groen. Inderdaad, geen plastic verpakkingen of autoritjes nodig, maar volgens deze site gebruikt het internet 868 miljard kilowattuur per jaar.

Vandaar dus acht tips om groener te surfen. (Tja, ik had beloofd met wat man-vriendelijker nieuws te komen...) Eén van de tips is om Facebookfan te worden van deze blog. Op verzoek heb ik een gloednieuwe fanpagina aangemaakt. Niet omdat ik het zo hoog in mijn bol heb, wel om trouwe lezers op de hoogte te houden. Meer en betere tips:

1. Gebruik een groene zoekmachine
Een zoektocht op Google zou tot 10 gram CO2 uitstoot opleveren. Dat is niet zo heel veel, maar hoe vaak gebruik je Google per dag? Een aantal alternatieven staan hier. Een andere, degelijke groene zoekmachine is Ecosia, die belooft 2 m2 regenwoud te redden voor elke zoekopdracht. Ik ga vanaf nu proberen deze site te gebruiken, al ben ik zeer gehecht aan mijn zoekfunctie in Google Chrome.

2. Verminder je Facebooktijd
Geef toe, die steenkool is niet de enige reden om te minderen. Was fan worden van "Ik klik graag op 'vind ik leuk'!" nu werkelijk die paar seconden van je leven waard? Een goed begin van afkicken is het aantal emails dat Facebook stuurt aanpassen in je instellingen. Leg jezelf een daglimiet op voor je tijd op sociale netwerken. Hier vind je een lange lijst van sites die je daarbij helpen.

3. Weg met Youtube
Zelf bekijk ik niet zoveel filmpjes op Youtube, dus een limiet van één filmpje per dag moet makkelijk lukken. Kelly laat op Ma vie en vert weten dat Youtubefilmpjes voor een behoorlijke piek in energieverbruik zorgen. Al is Youtube op een laptop vast beter dan voor de tv hangen.

4. Toch maar papieren kranten?
Ik ben een professionele nieuwsjunkie, en ook thuis surf ik voortdurend naar nieuwssites. Ik was dan ook erg verbaasd over het bericht dat krantensites bij veel gebruik minder groen zijn dan kranten. Als je een half uurtje per dag nieuws consumeert, kun je beter een papieren krant kopen.

5. Geen luie computers
Eventjes zitten niksen is goed voor mensen, niet voor computers. Als je je computer voor langere tijd niet nodig hebt, kun je hem best uitzetten. Maar we wisselen allemaal weleens korte computertaakjes af met chaotisch rondrennen (toch?). Dan kun je je computer eenvoudig aan het werk zetten om bijvoorbeeld een vaccin tegen aids te vinden, om maar iets te noemen. Bij Berkeley maakten ze een programma dat vrijwillige computers mee laat rekenen in de strijd tegen nare ziektes. Eline likes this. Hier downloaden, gebruiken is simpel.

6. Compenseer voor je blog?
Een moeilijke, vind ik. Ik zou wel graag een 'klimaatneutrale' blog hebben. Maar heeft dit zin? En hoe bereken ik de impact van deze blog? Kan iemand me hier tips voor geven?

7. Gebruik het internet
Als je dit alles leest, zou je bijna denken dat ik tegen het internet ben. Dat zou nogal hypocriet zijn. Ik geloof erin dat we het internet, inclusief Google, Facebook, Youtube en online kranten, kunnen gebruiken om mensen bewust te maken van het klimaatprobleem, om kennis te delen en om samen in actie te schieten. Blijf dus surfen.

8. Word fan van Mijn Klimaatplan
Dat spreekt voor zich... Blijf op de hoogte via je Facebook nieuwsoverzicht. Klik hier voor de gloednieuwe fanpagina.

5 opmerkingen:

  1. Nog even benadrukken dat You Tube-bezoekjes van mijn laptop merkelijk meer energie vergen, maar dat zal niet voor alle laptops gelden, zeker niet voor nieuwere, want de mijne is redelijk oud (ah ja, want tweedehands ;) ) en moet op volle kracht draaien om zo'n filmpje af te spelen.

    Wat klimaatneutrale blogs betreft, kan ik niet echt tips geven, maar ik kan wel zeggen dat Google België (eigenaar van Blogger dus) hun datacentra niet d.m.v. energieverslindende koelsystemen koelt... (Zie hier, de P.S.: http://gedachtesprongetjes.blogspot.com/2010/01/dieren-eten-en-zo.html)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent bij punt 2 geloof ik een linkje vergeten te leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog eeen exta tipje: computeren (niet alleen surfen) kost sowieso energie -tenzij je zoals steven hem aandrijft met een energiefiets.

    Dus... voor je electriciteit overstappen naar een groene leverancier, voor zover dat nog niet gebeurd is, is zeer nuttig.
    Tot eind van deze maand is er een actie bij Lampiris ( daar zijn wijzelf al jarenlang tevreden klant bij) een actie) waarbij ze dan ook nog eens natuurpunt steunen en je een korting krijgt, allemaal door de FB-groep rond 'maak een einde aan het monoplie van electrabel' (ik kan hier geen link plaatsen, dus je zal het even moeten zoeken indien interesse) ;-) of bij 'wissel stroom', op FB of bij GMF

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met het gevaar om afgedaan te worden als Apple-fanboy (wat eigenlijk geen onterechte kritiek zou zijn) deel ik nog even mee dat Apple in heel zijn productenlijn geen gevaarlijke stoffen als PVC en BFR gebruikt.

    http://www.greenpeace.org/international/campaigns/toxics/electronics/how-the-companies-line-up/which-companies-really-sell-gr

    BeantwoordenVerwijderen