zaterdag 2 januari 2010

Gelukkig groen jaar

Terwijl ik deze vakantie bij mijn ouders op de sofa zat te lezen over Het Klimaat, voelde ik me een beetje boos worden. Ze schepten op over hoe zij in de jaren zeventig al affiches over 'Amersfoort aan zee' hadden. Leuk en aardig, maar ondertussen zijn we dertig jaar verder en veel vooruitgang is er niet geboekt. Dus ik vroeg hen wat ze dan allemaal hadden gedaan. Het is tenslotte ook mijn planeet.

Wel, ze hadden heel lang niet gevlogen. Enfin, recentelijk wel. En ze hadden jarenlang geen auto gehad. Oké, sinds een paar jaar wel. Maar goed, ze kopen bewust, ze stemmen bewust en mijn vader maakt generaties pubers bewust in zijn klas.

Doorbladerend in het boek over het onheil dat ons de komende decennia gaat overvallen, kreeg ik plots een nogal angstig beeld van de toekomst. Nee, niets met de sofa die het raam uit dreef of een gebrek aan kerstmenu door chronische honger. Ik zag mijzelf daar over een jaar of dertig zitten met mijn vooralsnog non-existentiële kinderen, die me vroegen wat ik dan allemaal gedaan had.

Ik heb best een paar antwoorden voor hen. Ik heb geen auto, eet niet zoveel vlees en werk voor een ngo waar klimaat een hot issue is. Maar toch. Het bleef knagen.

Vandaar dat ik een Klimaatplan heb opgesteld voor 2010. Om actief bezig te blijven met mijn beloften aan mijn imaginaire kinderen, zal ik een jaar lang deze blog bijhouden. Het is tenslotte ook hun planeet.

1 opmerking: