vrijdag 22 januari 2010

Vis en het klimaat

Ter ere van ‘vrijdag, visdag’ een stukje over vis. Vlees eten heeft een gigantische impact op het klimaat, dat weten we ondertussen wel. Maar hoe zit het met vis? Ja, ik weet dat er andere problemen zijn: overbevissing, dierenleed, gifstoffen… Ik wilde echter weten wat vis voor mijn CO2-voetafdruk betekent.

Volgens deze informatie van EVA is vis qua CO2-uitstoot ongeveer vergelijkbaar met kip. Dat is een heel stuk minder dan varkensvlees of rundvlees, maar serieus genoeg. Overigens heeft vis eten niet alleen invloed op het klimaat, maar heeft de klimaatverandering ook veel impact op de vissen.

Dan is er de vraag of ik wilde vis of kweekvis zal eten. Op de site van Milieu Centraal blijkt dat het allebei even erg is. Kweekvis wordt bovendien vaak gevoed met… wilde vis.

Ik zal voortaan vis meerekenen bij mijn ‘vleesdag’. Daarnaast zal ik op de Viswijzer, hier te downloaden, kijken welke vis not done is voor ik koop/bestel. Ik zal bij voorkeur vis uit de Noordzee kopen om het aantal kilometers te beperken. En ik ga letten op het MSC-label voor duurzame visserij. In België heeft Delhaize een groot aanbod met MSC-vis, maar ook bij Aldi en Lidl kun je ze vinden volgens MSC zelf. Duurzaam gekweekte vis is helaas lastiger te vinden.

Tot slot geldt kennelijk ook voor vis dat je volgens de seizoenen moest kopen. Wist ik veel. Laat ze met rust in hun paartijd, is het devies. Een kalender vond ik op deze site. Pffft… zo ingewikkeld, misschien geef ik maar beter helemaal de brui aan vis.

5 opmerkingen:

  1. Zal ik je in de zomermaanden eens een zelfgevangen visje bezorgen? Dat zal dan alvast geen bedreigde soort zijn, ik veronderstel dat de impact van m'n lijntje op het ecosysteem van de vaart ook best meevalt, en ik hoef 'm niet in te vriezen.
    Ik weet alleen niet hoe je tegenover het zelf schoonmaken van je eten staat?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar houd ik je aan. Zelf schoonmaken is geen probleem. Ga je ook kippen houden in je tuin?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daarvoor is-ie wat te klein, vrees ik, en bovendien ben ik bang dat we dan de wolf wakker zullen maken in de Jack Russel van de buren. Maar als ik me ooit iets met meer buitenruimte kan veroorloven zijn kippen mijn eerste aankoop!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Literatuurtip: "The end of the line" van Charles Clover. Heb 'm niet helemaal uitgelezen omdat ik halverwege besloot veganist te worden, maar het was wel een goed boek, en zette op heldere wijze uiteen wat visserij met de oceanen doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eline, als ik "dieren eten" uit heb moet j'em ook lezen. Heel ontnuchterend over vis. Industriële visvangst is in vele opzichten even erg als industriële veehouderij, en in sommige zelfs erger: "bijvangst" is het sleutelwoord. Er worden tot 150 soorten dieren gedood bij de vangst van tonijn, en die worden allemaal dood terug de zee in gekapt.

    En kweekzalm, oorspronkelijk bedoeld om de visserij op wilde zalm te beperken, heeft blijkbaar vooral de vraag naar (gekweekte én wilde) zalm doen stijgen.

    BeantwoordenVerwijderen