dinsdag 5 januari 2010

Van bijenwas en broodroosters

In de Wereldwinkel trof ik de serie 'Groen leven' aan. Het zijn boekjes in handzaam formaat en gedrukt op kringlooppapier, over onder andere groen wonen, groen reizen en groen kopen. In een kooplustige bui koos ik voor 'Groen leven groen kopen'.

Helaas, de vijftig tips zijn eerder abstract dan praktisch (denk lokaal! voer actie!) en eerder voor de hand liggend dan verrassend (neem een tas mee! houd van vintage!). Een hoop wat, maar weinig hoe.

De volgende tips onthoud ik:

1. Laat ook kleine apparaten, zoals de broodrooster, repareren als ze dienst weigeren (alhoewel ik niet denk dat onze broodrooster na die steekvlam van vorige zomer nog te redden valt. Trouwwens, past brood roosteren überhaupt wel binnen een klimaatvriendelijk leven?)
2. Gebruik bijenwas in plaats van vaseline (toepasselijk bij dit weer, want mijn lippen staan op springen. Iemand een idee waar ik bijenwas vind?)
3. Check de site freecycle.org (ziet er niet gebruiksvriendelijk uit, maar ik zal het een kans geven)

Maar de beste shoptip, die groene meid Siân Berry zelf meermaals aanhaalt, blijft om bij elke aankoop eventjes na te denken of het écht wel nodig is. Dat had ik bij dit boekje beter ook gedaan.



'Groen leven groen kopen', Siân Berry, € 8,50

2 opmerkingen:

  1. Steekvlam, steekvlam. In sommige broodroosters laten muizen een groot aandeel van hun achterlijf achter. Dan zijn de roosters pas écht onbruikbaar geworden.
    Nog een tip in de lijn van dit schitterende boekje: verspil geen energie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb onlangs gemeten hoeveel de broodrooster (het exemplaar van mijn mama dus, ik wil het zelf nooit kopen) verbruikt, en dat was zo'n 1000 watt. Oké, het duurt maar enkele minuten, maar toch, dat is ongelofelijk veel onnodig energieverbruik...

    BeantwoordenVerwijderen