donderdag 7 januari 2010

Douchetaboes

Lap. Gisteren voor het eerst geprobeerd te douchen met een tijdlimiet, bleek ik mijn douchemuis verkeerd afgesteld te hebben. Volgende keer beter.

Ik heb de lijn uiteindelijk op drie minuten gelegd, om te beginnen. De suggestie om geen limiet op te leggen, maar telkens een recordpoging te doen, was ook interessant. Maar dat bewaar ik denk ik voor als ik aan het kouder douchen begin.

Met het weglopend water kan ik voorlopig nog niet veel doen, maar die reactie riep wel de vraag op hoe het eigenlijk zit met mijn shampoo. Weet iemand welke shampoo en conditioner ik het best kies op basis van herkomst, verpakking en ingrediënten? Liefst één die dierproefvrij is. Of brouw ik beter zelf iets ineen? Ik herinner me dat tienerboekjes een mengsel van bier en eieren aanraadden, maar ik wil niet de indruk wekken dat ik rechtstreeks van een studentendoop kom. En die flessen douchegel, zou ik die niet beter vervangen door een ouderwets stuk zeep?

En dan nog iets. Hoe vaak moet een mens eigenlijk douchen? Een collega doucht niet meer thuis omwille van technische problemen, Low Impact Man heeft het douchen helemaal vaarwel gezegd. Zover ga ik niet. Maar is er een morele wet die zegt dat mensen dagelijks moeten douchen? Volgens mij is dat één van de nieuwe taboes.

3 opmerkingen:

  1. Dit is denk ik een taboe die andere mensen moeten breken voordat je er zelf aan begint. Je wilt niet dat luitjes met een grote boog om je heen lopen als je boodschappen doet.
    Ik zou shampoo/douchegel/zeep bij de bio-winkel halen. Weliswaar betaal je dan ongeveer 10 euro voor een flesje maar kom, wie weet stimuleert dat je ook er spaarzaam mee om te gaan. En een puur plantaardig product lijkt me beter voor het milieu dan een product met chemicalieen en e-nummers.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Via kudzu.be kan je shampoo kopen die, volgens mij, ecologisch verantwoord is (en trouwens niet noodzakelijk duurder dan bekende merken). Ik heb onlangs enkele flessen wortel-, tomaat- en komkommershampoo gekocht. De verpakking, tja, daarmee ben ik ook nog niet tevreden, maar wie weet vind ik er een of andere toepassing voor, zodat ik ze toch niet zomaar hoef weg te gooien... Conditioner gebruik ik sowieso nooit. Douchegel heb ik ook gebannen, ik koop zelf zeep (liefst niet verpakt, of verpakt in papier). Ik douche me tegenwoordig (in de zomer zal dat waarschijnlijk wel weer veranderen) ook maar om de dag (meestal, er zijn uitzonderingen), waardoor ik dus ook al de helft water en energie om het te verwarmen bespaar. In mijn kringen ben ik trouwens één van de weinige die dagelijks douchte... Hier zijn daarover dus geen taboes. En niemand loopt te stinken hoor ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik douche niet elke dag (meestal om de andere dag) en de kindjes gaan maximuum 2 keer per week in de douche of in bad (lees: een tobbe in de keuken omdat het in de winter te koud is in onze badkamer)
    Bij mijn weten stinken we niet, ik ben er nogal gerust in. Maar we eten geen vlees, dat helpt ook al naar geurtjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen