donderdag 14 januari 2010

Dorst

Een mens kan niet van water alleen leven. Zelfs niet voor het klimaat. Ik drink geen fleswater meer, maar dat wil niet zeggen dat ik me tot kraanwater beperk. Vandaar dat ik een kleine poging heb gedaan om de CO2 afdruk van een aantal dranken op een rijtje te zetten. Welke dranken waren het meest climate proof? Dit is het resultaat:

CO2 afdruk van dranken
In gram per 33 cl tenzij anders aangegeven



Bronnen: Kassa, TreeHugger, Wine Economics, Allianz, Open The Future, Tesco, Coca Cola

Dit is absoluut geen wetenschappelijk verantwoord onderzoek. Al was het maar omdat de gegevens van overal komen en ik die soms met de losse pols heb moeten herberekenen wat betreft transport. Maar ik denk dat ze een goed algemeen beeld geven. Ik zal er dan voor mijzelf ook een paar conclusies uit trekken. Ik voel al dat deze post veel te lang wordt, wie zin heeft, volg mee:

1. Gebrek aan informatie
Zet CO2 op de labels! Deze vraag zal nog veel terugkeren, maar het is ongelofelijk moeilijk om de verschillende waren te vergelijken. Deze dranklijst alleen al heeft heel erg veel zoekwerk gekost en is alsnog niet zo verantwoord.

2. Dorst? Drink water
Kraanwater is veruit de zuinigste drank, met 0,1 gram CO2 uitstoot per glas van 33 cl. Logisch, want voor alle andere dranken zijn vaak vele liters nodig bij de productie van de grondstoffen. Water drinken is dan ook de beste optie om aan je dagelijkse 1,5 liter vocht te komen. Voor mij geen grote vernieuwing.

3. Thee en koffie: hartverwarmend
Koffie drink ik niet, maar ik neem aan dat het voor veel mensen hetzelfde effect heeft als thee op mij: het geeft letterlijk en figuurlijk een beetje warmte. Na water zijn het de zuinigste producten. Hier zou ik dan ook niet op besparen. Wel een aanrader voor beide producten is Fair Trade. De wereldmarkt voor koffie en thee is behoorlijk verstoord en door voor Fair Trade te kiezen kun je hier werkelijk het verschil maken. Theedrinkers die toch CO2 willen besparen kiezen best voor losse blaadjes in plaats van zakjes, koffiedrinkers zeggen best hun geliefde Senseo vaarwel.

4. De rest is recreatie
Alle anderen dranken zijn een leuke tractatie voor jezelf, maar geen wezenlijk onderdeel van je voedselpatroon. Je kunt ze zonder schroom schrappen. Drink je ze wel, besef dan dat het om een extraatje gaat.

5. Verpakking is belangrijker dan soort
Voor bijna alle dranken in de tabel geldt dat het cijfer een gemiddelde aangeeft. Er zijn grote verschillen per drank. Vooral de verpakking geeft de doorslag. Vandaar de vele soorten cola in de tabel. Ik zal vanaf nu zoveel mogelijk voor kartonnen pakken kiezen en al mijn afval sorteren (enfin, voor zover ik dat nog niet deed). Glazen flessen die niet gerecycleerd worden zijn uit den boze.

6. We keep it cool?
Hoe kouder, hoe beter. Dat geldt voor de meeste dranken, maar in de supermarkt gedijen ze perfect op kamertemperatuur. Dranken die ook daar in het koelvak moeten, hebben een aanzienlijk grotere impact. Vandaar dat het verse sinaasappelsap uit de supermarkt de slechtste van de klas is. Zucht... Ondanks de hoge prijs zwichtte ik er af en toe voor. Maar kom, ik zal voortaan mijzelf enkel nog op biosapjes van eigen pers tracteren.

7. Bob jij?
Alcoholische dranken komen niet veel slechter uit deze lijst dan andere dranken. Bier drink je het beste van het vat en van lokale brouwers, wat velen ongetwijfeld graag zullen horen. Wijnliefhebbers hebben pech, want zo'n kartonnen doosje is een heel stuk beter dan een glazen fles.

8. De verrassing van Coca-Cola
Er valt veel aan te merken op Coca-Cola. Heel veel. Maar ik ben aangenaam verrast over het feit dat ze de CO2-impact van hun cola hebben laten berekenen en er erg transparant over zijn. Beter dan Coca-cola zijn natuurlijk allerlei biologische namaaksels, ook Oxfam verkoopt die tegenwoordig. Maar eerlijk gezegd vind ik die toch lang niet zo lekker. Wel zal ik overwegen om voortaan light te bestellen. Ik vond dat altijd iets voor aanstellers, maar kennelijk is het beter voor het klimaat.

9. Kies biologisch
Van alle producten in deze lijst zijn ook biovarianten te koop. Doen.


Kortom, ik ga andere dranken dan water zeker niet uit de weg gaan, maar zal wel meer stil staan bij het feit dat het toch eigenlijk om luxeproducten gaat. Als ik geen water drink, is de reden daarvoor meestal dat ik op café zit. En daar kan je toch moeilijk om een glas kraanwater vragen...

Ik ben in ieder geval blij dat ik nu een vaag idee heb van wat ik drink. En voor wie dit lijstje te tam vindt en behoefte heeft aan iets sterkers: lees dit.

8 opmerkingen:

  1. Zuslief,
    Voor iemand die ik ken die altijd graag vruchtensappen drinkt zal dit toch een moeilijke overstap zijn. Nu weet ik dat je ook veel thee en water drinkt dus dat zal dan wel weer makkelijker zijn.
    Anyway, ik heb heel bewust vandaag fairtrade hagelslag gekocht en minder bewuste pickwick thee.
    Ik vind mezelf als wijnliefhebber(jaja hou je commentaar maar voor je) echt wel zielig. Want geef toe, uit een plastic vat wijn is niet te drinken.
    Mm.. misschien moet ik de koelkast nog eens expecteren bij ons en zelf op mijn drinken gaan letten.. Ik neem aan dat Engery Drank(alweer, hou je commentaar voor je!) erg CO2 uit stotend zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hell's bells. Ok de AH To Go mini-flesjes luxe fruitsap gaan er bij mij uit. Beloofd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ongekoeld fruitsap in een glazen fles met statiegeld (bvb. van bij Oxfam) heeft toch een lagere impact, nee..?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Alouette: zulke kartonnen pakken vallen best mee, een groot deel van het verschil zit tussen je oren. Van energy drink heb ik geen idee. Maar als het in blikjes zit, is het sowieso niet goed

    @ Regien: Wow. Of drink ze gewoon heel zelden.

    @ Kelly: ja, dit heeft een lagere impact, en bij Oxfam kopen heeft altijd een goed idee. Maar in mijn bereking kwam zelfs een glas vers, dus zelfgeperst, fruitsap nog op de rond 300 gr CO2 uit. De teelt van sinaasappelen is nu eenmaal vrij intensief. Dat maakt dat een vers fruitsap - en ik denk niet dat Oxfam daar ver onder gaat - nog altijd 3000 keer meer uitstoot produceert dan een glas kraanwater! Ik zal zelf dus bij voorkeur het fruitsap voor speciale gelegenheden houden, zoals zondagochtend, en kiezen voor het Oxfam biofruitsap (of mango, hmm...) Een andere tip is appelsap, veel beter dan sinaasappels, zeker als het van lokaal fruit komt. Maar goed, ik drink dat zelf helemaal niet graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij drinken als fruitsap meestal appel-peersap uit de colruyt uit glazen flessen (ongekoeld)
    Dat is een belgisch product (staat er duidelijk op) maar met dat glas zal het wel weer niet zo ok zijn.

    Door de dag doe ik meestal wel een beetje hollands appeldiksap (covelt dixap) door mijn water, om het toch een beetje lekker te maken.
    Ik vermoed dat dat wel meevalt van uitstoot, gezien je veel liters kan maken met 1 fles en het toch een beetje een natuurproduct is.
    Maar ok, mijn ogen zijn opengegaan want hierover had ik nog niet nagedacht. Bezoek en familie vinden het vaak al raar dat ik niets van frisdrank in huis heb...
    Toch het overwegen waard, of toch tenminste bewuster mee omgaan...
    Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inderdaad, ik drink fruitsap ook maar tussendoor. Als ik een fles opendoe, kan ze natuurlijk niet te lang open blijven slapen, bij gebrek - gelukkig maar!- aan bewaarmiddelen. Naast Oxfamfruitsap drink ik soms eens dat van Verhofstede, in glazen flessen met statiegeld, ongekoeld waar ik ze koop (of eerder: mijn moeder ;) ) en van Belgische oorsprong, als ik het goed voorheb... En lekker! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. http://kuvaton.com/kuvei/facts_about_bottled_water.jpg

    BeantwoordenVerwijderen