zondag 3 januari 2010

Het Plan

De basis van mijn Klimaatplan is uiteraard de huidige situatie. Mijn ecologische voetafdruk komt afhankelijk van de bron uit op 3,6 tot 4,8 hectare. Enfin, ik geloof dat de tweede betrouwbaarder is. Dat is ietsje onder het gemiddelde, maar veel meer dan de 2,1 hectare waarop elke aardbewoner 'recht' heeft.

Op sommige punten scoor ik al goed, bijvoorbeeld door mijn autoloze leven. Op andere punten ben ik mij ervan bewust dat ik zeer slecht scoor, bijvoorbeeld door mijn rampzalig geïsoleerde huurwoning, en ditto voor de van mijn Teerbeminde, maar daar valt voorlopig weinig aan te doen. Voor de overige punten stelde ik het volgende plan op:


Eten

- 1 vleesdag in de week, uitzoeken welke vis verantwoord is
- uitzoeken hoe ik mij moet gedragen in de supermarkt, zowel wat betreft herkomst, productie als afval...
- moest er samengewoond worden, opnieuw een voedselpakket nemen
- me verdiepen in de link tussen fair trade en ecologie


Electriciteit

- computer op het werk altijd uit*
- lichten uit*
- spaarlampen/ledlichten aanschaffen
- bij een eventuele verhuizing een prioriteit maken van een goed geïsoleerd huis, op het energieprestatiecertificaat letten
- bij de aanschaf van nieuwe toestellen letten op energieverbruik, al zit dat er voorlopig niet in

Water
- douchen met een kookwekker aan – wat zou een respectabele tijd zijn?*
- leren met minder warm water te douchen
- geen fleswater meer drinken, ook niet op het werk

Vervoer
- geen citytripjes met het vliegtuig meer
- voor eventuele vliegreizen met het werk de werkgever overhalen om in CO2 compensatie te investeren, zo niet, dat persoonlijk doen

Kleding
- versleten kleding zelf proberen te herstellen
- 'nieuwe' kleding zoveel mogelijk 2e hands aanschaffen
- wanneer dat niet mogelijk is, proberen kleding van biokatoen te vinden

Overige
- geen kranten meer kopen in de week, tenzij om dringende redenen, maar ze op het werk lezen
- een bankrekening openen bij een ethisch verantwoorde bank

* voor elke overtreding doe ik een euro in een potje voor een nader te bepalen milieuorganisatie

Suggesties zijn altijd welkom, evenals feedback over jullie eigen klimaatvoornemens

6 opmerkingen:

  1. De viswijzer van wwf:
    www.wwf.be/_media/viswijzer_854049.pdf

    gesponserd door iglo en quick, begot!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben nu wel benieuwd wat Gijs geschreven heeft!
    Trouwens, ik besef mij wel weer even dat ik helemaal niet zo goed leef. Mm.. misschien een nieuw voornemen waar ik mij wel aan kan houden?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Eline,

    Graag wil ik je een persuitnodiging toesturen voor de kick-off van de EU biodiversiteitscampagne. Indien je geinteresseerd bent, wil je me dan mailen op annica@dewolven.com?

    Vriendelijke groet, Annica

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toch al indrukwekkend..

    - Ik dacht nog aan mijn snelkookpan, handig en verbruikt minder energie (http://naai-s.blogspot.com/2010/03/hoe-snel-kook-jij.html).

    - Waar woon je? In Gent kan je je inschrijven voor het Wijveld (http://wijveld.skynetblogs.be/- dit jaar zit wel al vol). In Leuven is er ook een veld, en het zal zeker nog wel opduiken her en der. Anders: groentjes en kruiden kweken in potten op je terras/in je tuin: http://mosselclub.wordpress.com/2010/02/26/groenten-kweken-zonder-tuin/.

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen