donderdag 28 januari 2010

Blobvis

Het aantal diersoorten is zeer drastisch aan het dalen, en daar zit de klimaatverandering zeker voor een belangrijk deel tussen. De meeste van die soorten zijn niet bijzonder genoeg om onze aandacht te trekken. Zo nu en dan lees je over een bedreigd beestje dat opvalt door schoonheid of een grote aaibaarheidsfactor. Voor zulke beestjes worden dan fanclubs opgericht.

Van een heel andere categorie is de Blobvis. Gisteren las ik over deze tragische vis in De Standaard en ik kan het beeld niet uit mijn hoofd zetten, voornamelijk door zijn tragikomische blik. Hij lijkt op pudding, en dat komt omdat hij grotendeels uit gelei bestaat. Hij ziet eruit alsof hij maar weinig vrienden heeft.

Alsof dat nog niet erg genoeg is, wordt hij met uitsterven bedreigt. Goed, dat heeft meer met visserij dan met klimaat te maken. De blobvis ziet er niet echt smakelijk uit, maar hangt rond tussen kreeften en krabben, die hem waarschijnlijk nog pesten ook, en komt samen met hen in Australische visnetten terecht.

Kom aan, we kunnen het niet maken om de blobber te laten uitsterven. Het is al erg genoeg dat we de dodo hebben laten uitsterven. Als iemand een fanclub voor deze jongen kent, meld ik mij meteen aan.

11 opmerkingen:

  1. Hahahaha, dat ziet er inderdaad net uit als een pudding!
    Ja, ik zit hier inderdaad hardop te lachen.
    Oké, ik zal later op een ander moment heel serieus dit berichtje lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een historische noot: blijkbaar hebben we de dodo niet "laten" uitsterven maar heeft een jongeman zo'n haat ontwikkeld voor deze weinig charismatische vogels dat het zijn persoonlijke missie werd om ze uit te roeien. Ik weet niet of het waar is. Als je weet dat het niet waar is, zwijg er dan over, ik vind het een te geweldig verhaal. Ik kan me wel voorstellen dat zoiets ook de blobvis overkomt. Ook deze sentient being ontbeert helaas charisma...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik zit in de blobvis-fanclub op facebook... misschien is dat een idee? (of doe je niet aan facebooken?)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. http://www.facebook.com/pages/Red-De-Blobvis/271319817716?ref=search&sid=1417313734.1500608013..1&v=wall#/pages/Red-De-Blobvis/271319817716?ref=mf

    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Alouette: lachen mag, zeker als het om zo'n grappige vis gaat

    @ Regien: Nee! Dat wist ik niet! Ik ga het dan ook zeker niet ontkrachten. Gelukkig dat de Blobvis iets lastiger te vinden is dan de dodo. Ik hoop maar dat hij beter kan zwemmen dan de dodo kan vliegen

    @ Sabine: Dank voor de link, ik ben lid :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. http://nl.wikipedia.org/wiki/Dodo

    BeantwoordenVerwijderen
  7. op een blat wat ik las ziet ie er mooier uit dan op internet
    hahaha het lijkt op puding

    hij zou ook kale-arie-van hier naast kunnen heten vanwegen zijn opvallende menselijke gezicht en zijn kalen kop

    BeantwoordenVerwijderen
  8. knor knor haaaaaaahaha plop vis is koeeeel omg ik ben ook koeeel

    BeantwoordenVerwijderen