zondag 24 januari 2010

Dorst II

InBev, het is een foute boel. De heibel van afgelopen week is een extra reden om op zoek te gaan naar alternatieven. Mijn teerbeminde kreeg gisteren een bestelling biologisch bier binnen. Hij probeerde Moinette, een Belgisch biologisch pintje. Om hem te citeren: 'Hoeft qua smaak zeker niet onder te doen voor Stella of Jupiler, maar is wel een stuk duurder'. Naast het Ecocert label staat overigens een waarschuwing aan zwangere vrouwen.

Ik ben meer een wijndrinker. Ondertussen zit ik met een nieuw dilemma. Er zijn veel biologische wijnen beschikbaar. Ik vrees echter dat bij wijn de grootste milieubelasting niet in de druiventeelt zit, maar in de verpakking. Nu zag ik dat Colruyt een gamma huiswijnen heeft met statiegeldflessen, die opnieuw gebotteld worden. Als kers op de taart zit er een FSC-kurk op. Kan ik dan niet beter voor deze flessen kiezen? Mijn gut feeling zegt van wel...

2 opmerkingen:

  1. Ik ben in opperste verwarring, want lees op het internet dat wijn uit plastic flessen milieuvriendelijker is (zie ook www.wijn.blog.nl). Dat gaat lijnrecht in tegen al mijn ideeen over plastic en glas!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een PET-fles is inderdaad beter dan een éénmalig gebruikte glazen fles, maar een glazen fles die opnieuw gebruikt wordt (niet in stukjes om hersmolten te worden, maar direct gesteriliseerd en hergebruikt) is dan weer beter dan dat. Is mij toch altijd wijsgemaakt. Ik meen trouwens dat ik ook iets gelezen heb over wijn in plastic flessen, maar die kwam uit Australië. Wat dan weer extra transport oplevert. Verwarrend... Waar stond dat precies op die wijnblog? Want ik vind het niet terug, het is nogal onoverzichtelijk.

    BeantwoordenVerwijderen