maandag 4 januari 2010

Aankoop I: de Douchewekker

Vandaag mijn laatste ongelimiteerde douche gehad. Al heeft de douche van mijn Teerbeminde zo zijn eigen klimaatplannen en kon ik enkel van lauw water genieten, wat de douchetijd op geheel spontane wijze al korter maakte.

Wat betreft het watergebruik voor dit jaar heb ik tot nu toe twee plannen: korter douchen en kouder douchen. Die twee gaan hand in hand, maar ik ga beginnen met het korter douchen. Daarvoor heb ik een tweedehands kookwekker in huis gehaald. We noemen hem Pluis de Douchemuis.



De grote vraag is wanneer de muis piep moet zeggen. Hoe lang duurt een ecologisch verantwoorde douche? Help mij, alle reacties zijn welkom.

8 opmerkingen:

  1. Misschien is de vraag niet alleen "hoe lang?", maar ook "wat doe ik met het gebruikte water?"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hehe dat is ook wel waar wat Dries zegt, douchen staand in een bassin zou nog ecologischer zijn, dan vang je je water op en kan je het nadien gebruiken voor iets anders... De vraag is natuurlijk of je met de zeepresten die in dat water zitten iets kan doen. Mag je die dan door je wc keilen of de stoep mee schuren?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey hey,
    de gemiddelde Nederlander staat 8,5 minuten onder de douche; bij het verkopen van de "douchecoach" wordt aangeraden er 5 minuten van te maken, dan bespaar je per douchebeurt 42 liter (http://www.hotfrog.nl/FullPressRelease.aspx?id=16017)! Korter is natuurlijk altijd beter. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Dries en Anoniem; jullie hebben een punt. Maar verbouwingen in de tijdelijke krotjes van zowel mijzelf als Teerbeminde zit er niet in, en staan in een afwasteiltje lijkt me voorlopig ook niet praktisch. Maar ik zal eens nadenken over ecologische shampoo

    @ Regien; ik denk (hoop) dat ik nu al minder lang douche dan de gemiddelde Nederlander. Vijf minuten lijkt me royaal. Misschien moet ik voor drie minuten gaan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Probeer er eens een wedstrijd van te maken, schakel na een tijdje gewoon over op recordgemiddelden. Is altijd leuk, badkamerstatistiek

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik douche redelijk koud (in vergelijking met de 'bestoomde' badkamer als iemand anders heeft gedoucht) en redelijk kort. Ik heb m'n vriend gisteren een douchetimer cadeau gedaan, maar die woont ook nog bij zijn ouders, dus ik heb zelf geen handige douchetimer tot mijn beschikking.

    Later zou ik ook alleszins proberen om de douche op grondwater aan te sluiten, dan is het toch tenminste al geen drinkwater dat ik 'verspil'. Tot dan zou ik het opvangen met emmers om bijvoorbeeld de wc mee door te spoelen...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind je pluis de douchemuis heel erg leuk!
    Trouwens, ik heb geen idee hoe groot jou douche is, maar je bespaard natuurlijk ook water als je met zijn tweeën doucht. Dus sleur Gijs ook mee onder de douche.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Eline ik zou er 4 min. van maken omdat wij naar een camping zijn geweest waar je maar 3 min. mag douchen. En dat is echt heel krap dus ik zou er 4 min. van maken.

    BeantwoordenVerwijderen