woensdag 27 januari 2010

Aankoop IV: Het droogrek

Ooit kon ik een wasdroger kopen. Ik had daar weinig zin in, maar ik ben gezwicht voor de volwassen mensen in mijn omgeving. Het was een buitenkansje.

Volgens mijn berekening bij Energievreters is de uitstoot van mijn wasdroger 264 kilo CO2 per jaar. Een wasdroger kost vier keer meer energie dan een wasmachine. Bovendien heb ik na afloop behoorlijk wat water over, maar dat gebruik ik om het toilet door te spoelen.

Na lang zoeken heb ik een droogrek gevonden. Vanavond ga ik het afhalen in de Colruyt om de hoek. De prijs was 25 euro, een bedrag dat ik binnen vier maanden eruit zal hebben gehaald.

In de zomer kan het ding op ons kleine koertje staan. In de winter moet het binnen blijven. Dat kost ook energie, want de lucht koelt af waardoor de verwarmingskosten stijgen. Maar de lucht wordt er wel vochtiger door, wat in de winter geen overbodige luxe is.

We zullen de komende maanden eens zien hoe het gaat, wellicht dat de droger in noodgevallen toch handig blijft. Zo niet, dan zal ik hem binnenkort te koop zetten.

3 opmerkingen:

  1. Tof dat je het zo doet. We zijn al zo verwend hier.
    Zelf heb ik lang geen droogkast gehad. Tot mijn derde kind één jaar was en ons huis op een gegeven moment vol droogrekken stond (3) én de lakens over de stoelen aan het drogen waren.
    Uiteindelijk ben ik dan toch gezwicht.

    Maar als ons gezin ooit weer wat kleiner wordt kies ik opnieuw voor het droogrek!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gebruik ook zelden een droogkast, en als ik het al doe, dan alleen in de winter bij vochtig weer. Ik kan de droogrekken (ik heb er twee) namelijk niet in de living zetten door mijn werk als onthaalmoeder. Ik merk dat als ik de was aan het droogrek in de winter als het regent en koud is, in een onverwarmde ruimte laat drogen, het te lang duurt en mijn was intussentijd echt muf wordt, en dat wil ik dan ook vermijden.

    BeantwoordenVerwijderen