woensdag 20 januari 2010

Wasbollen en wasnoten

Wasmiddelen blijven lastig: veel verpakking en veel chemische troep. Er zijn een aantal alternatieven op de markt. Niet alleen zorgen ze voor minder chemicaliƫn, je kunt ook het spoelprogramma overslaan en je bespaart geld. Dat klinkt te mooi om waar te zijn. Dat betekent meestal dat het ook niet waar is.


Ten eerste zijn er al decennialang magnetische wasbollen of wasballen. Lijkt me klinkklare onzin, lees ook dit artikel.

Dan zijn er de wasbollen met keramiek erin. Daarover vond ik dit artikel in de Nederlandse krant Trouw. De verkopers van Kudzu en Bespaar Bazar wisten mij te vertellen dat ze er goede ervaringen mee hadden, maar gaven geen verwijzingen naar wetenschappelijke verklaringen of literatuur mee.

Tot slot zijn er wasnoten, naar eeuwenoud Indiaas gebruik. Test-Aankoop wist mij te zeggen dat die inderdaad duurzaam zijn, maar bij vlekken weinig effectief.

De alternatieven voor wasmiddelen krijgen vlekken niet weg, maar maken was zonder vlekken wel schoon. Ze maken witte was grauw, wat je kunt tegen gaan met bleekmiddel. De geur van verse was moet je missen, maar die kun je oproepen met etherische olie. Kortom: de alternatieven hebben precies hetzelfde effect als warm water.

Wat bij mij de vraag oproept of wasmiddel wel altijd nodig is. Als ik voortaan kies voor bijvoorbeeld Ecover voor was met grote vlekken en ondergoed en de overige was zonder wasmiddel was. Witte was kan ik aanvullen met bleekmiddel, minder goed voor het milieu maar het zorgt dat de kleding langer meegaat.

Iedereen met ervaringen op dit vlak of genoeg wetenschappelijk inzicht om hier uitspraken over te doen, help mij verder!

7 opmerkingen:

  1. Geen ervaringen met wassen, noch wetenschappelijk inzicht, maar gewoon even toevoegen dat men, als men daartoe de mogelijkheid heeft, de kleren gewoon kan laten verluchten. De wind doet dan wel al het werk ;)
    Daarnaast draag ik broeken ook gewoon redelijk lang, zeker als ik nauwelijks buiten ga (zoals nu door de examens)... Ik weet niet hoe vaak anderen hun kleren wassen, maar vb. mijn 'schoonzus' (een tiener) wisselt om de dag of om de twee dagen van outfit! Als ik al eens sneller wissel, hang ik de gedragen maar nog niet vuile kleren gewoon over een stoel of zo...
    (Ik heb trouwens daarnet een link op mijn blog gepost, in het bericht over ecologisch schoonmaken staat ook een deeltje over 'De was'.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb noch wetenschappelijke kennis noch common sense, wel een voorraad aan etiquette column anecdotes. Hier een aantal meningen over hoe lang je je "undergarments" zou mogen dragen.
    http://www.slate.com/id/2226405/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog een paar jaar en ik kan zeggen dat mijn constante slonzigheid uit milieubewustzijn voortkomt in plaats van uit luiheid. Hoera!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Kelly: inderdaad onverstaanbaar hoe snel die tieners van kleren wisselen. Ik ga geen namen noemen, maar ik ken er eentje die een paar jaar aan een stuk drie verschillende outfits op een dag droeg, uiteraard telkens met een douche ertussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zelf was ik al bijna een jaar met de ecoballs en ga ik kalk in m'n vaatwasser en wasmachine te lijf met de magnoballs. Over beiden ben ik zelf zeer te spreken.

    De magnoballs geven met name in de vaatwasser direct een zichtbaar resultaat op je glaswerk en bestek doordat die meer gaan glanzen en minder kringen en strepen vertonen. Ook heb ik het gebruik van m'n Ecover vaatwastabletten tot 1/3 kunnen reduceren. In Hilversum waar wij wonen is het water behoorlijk hard.

    De wasballen die wij gebruiken hebben als basis dezelfde werking als traditioneel wasmiddel in poeder of vloeibare vorm. Het enige verschil is dat de gebruikte minerale stenen veel duurzamer in gebruik zijn en dat er in plaats van vulmiddel/oplosmiddel wat in traditioneel wasmiddel wordt gebruikt om het vuil af te voeren een biologisch afbreekbare surfactant wordt gebruikt die 't vuil bindt (samenklontert) waardoor 't beter met 't spoelwater kan worden afgevoerd.

    Een bijkomend voordeel bij 't niet gebruiken van vulmiddelen is dat je kunt volstaan met een wasprogramma met een hele korte spoelcyclus. Zelf heb ik op m'n wasmachine een halfuursprogramma wat prima werkt.

    De ballen zijn inderdaad al 5 jaar op de markt in Engeland en daar uitgebreid getest door een onafhankelijk laboratorium (Intertek in Milton Keyes) vergelijkbaar met TNO hier in Nederland.

    Deze kwamen tot de conclusie dat in vergelijking tot wassen met gewoon water+wrijving de waskracht met de ecoballs tot 150% toenam, wat vergelijkbaar is met de waskracht van ecologische wasmiddelen in poeder- en vloeibare vorm zoals Ecover en Klok.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bovenstaande reactie zou ik maar met een korreltje zout nemen, klinkt wel heel erg als een promotie praatje van een niet onafhankelijk persoon! (wat inderdaad zo bleek te zijn...)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lijkt me logisch dat je iets waar je zelf achter staat verdedigd. Afdoen met "met een korreltje zout nemen" vind ik daarom wel een heel makkelijke reactie.

    BeantwoordenVerwijderen