vrijdag 8 januari 2010

Flessenpost

Zelf water in flessen kopen doe ik allang niet meer, maar op mijn werk staan wel flessen Spa. Daar maakte ik tot nu toe gretig gebruik van. Waarom? Eigenlijk vooral uit luiheid. Met zo'n fles heb je anderhalve liter in één keer. Voor water uit de kraan moest ik voor elk glas opstaan.

Per liter kraanwater stoot ik 0,34 gram CO2 uit. De scores van water uit glazen flessen die gerecycleerd worden, zoals op mijn werk, is moeilijk te vinden. Volgens deze studie scoren glazen flessen, als ze gerecycleerd worden, ongeveer even goed/slecht als PET-flessen. Die zorgen voor 12 gram uitstoot per liter. Door kraanwater te drinken op het werk, ben ik dus minstens 35 keer zo goed bezig als wanneer ik fleswater drink. Het zal op jaarbasis ongeveer 2,5 kg CO2 schelen.

Reden genoeg om rond te gaan snuffelen in de keukenkastjes van onze cafetaria. Ik vond een stoffig maar schattig waterkarafje, waar ik voortaan uit drink. Geen Spa meer voor mij. Mijn werkgever mag blij zijn, ik vermoed dat ik ongeveer 150 euro per jaar bespaar. En ja, deze post wordt onbetaald tijdens mijn pauze geschreven.

4 opmerkingen:

  1. héél goed bezig!
    en lang leve het water uit de kraan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar ben je wel zeker dat wat uit je leidingen komt niet schadelijk is? Kraantjeswater is normaliter zuiver, maar eventuele oude leidingen in je kantoor zijn dat niet noodzakelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. haha, je had toch ook gewoon een lege spa-fles telkens kunnen hervullen? :-)
    Zo doe ik het, dat past het beste in de frigo (in de zomer dan)
    En mijn familie fronst niet op die manier als ik kraantjeswater voorzet aan bezoek want dat vinden ze hier nog altijd 'not done'

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Dries: ik neem het risico...

    @ Sabine: Dat zou je denken, maar die flessen passen niet in de lavabo's op het werk. Gelukkig vindt mijn bezoek kraantjeswater oké

    BeantwoordenVerwijderen