donderdag 21 januari 2010

366 tips voor de biodiversiteit

Na mijn teleurstelling over 'Groen leven groen kopen', aarzelde ik om het boekje '366 tips voor de biodiversiteit' te bestellen. Omdat gratis was - tja - heb ik het toch maar gedaan. Ik vind het geen papierverspilling, al betwijfel ik of het op FSC-papier gedrukt is.

2010 is het jaar van de biodiversiteit. Het natuurwetenschappelijk museum gaf ter ere daarvan een boekje uit met een tip voor elke dag, dat je via deze site kunt bestellen.

Het boek is geschreven in de ik-vorm, wat pedagogisch verantwoord is, maar soms nogal knullige tips oplevert (ik ben onder de indruk van de vele koolvariëteiten!). Bovendien is een behoorlijk aantal tips alleen van toepassing als je een tuin hebt. Of beschikt over een onvermoeibare neiging om de natuur in te trekken (ik luister hoe het sap van een berk stijgt!).

Maar er zitten ook nuttige tips tussen. Zo is de tip van gisteren dat ik moet opletten geen dierlijke sponsen te kopen, maar plantaardige sponsen. De tip van morgen is dan weer om wasmiddel te vervangen door zeepschilfers. Wat meteen mijn vraag van gisteren oplost. Ik zal het boekje dan ook in de badkamer leggen en elke dag even openslaan.

4 opmerkingen:

  1. Damn, zijn berken zo luidruchtig als het sap stijgt? Of moet een mens de oren van een uil hebben om van deze geluiden te genieten?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, je moet je oortje tegen de bast leggen en één worden met de boom. Of het geluid downloaden op internet, naar het schijnt kan dat ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat scheelt weer, dan hoeven we de natuur niet in.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet niet of de luidruchtige berk er al tussen staat, maar op http://www.bbc.co.uk/worldservice/specialreports/saveoursounds/index.shtml worden alvast geluiden verzameld voor toekomstige generaties.

    BeantwoordenVerwijderen