donderdag 18 februari 2010

Swishing

Door omstandigheden ben ik eventjes weg geweest, maar na een ware make-over ben ik weer helemaal klaar om te bloggen. Vanavond was ik op een Swishing-avond. Oftewel, een kledingruil waar miskopen een nieuwe eigenaar vinden.

Ecologie was voor veel deelnemers duidelijk niet de belangrijkste motivatie, goedkope mode des te meer. Bij het binnenkomen voelde ik me grandioos onhip. Een kort bezoekje aan de visagiste hielp maar een klein beetje.

Het swishen zelf was een chaotische bezigheid. Eerst kreeg de meute vrouwen de kans om de kledingstukken te bewonderen. (De gratis entree voor mannen leverde niet veel resultaat op.) Ondanks waarschuwingen van de strenge organisatrices deden veel dames pogingen om de mooiste stukken alvast bij zich te houden. Want toegegeven: het adagium one girl's trash is another girl's treasure ging hier zeker op.

Toen het startschot om daadwerkelijk kleren te bemachtigen ging, ging het er net niet gewelddadig aan toe. Hier en daar zagen we bijna traantjes vloeien. Het schitterende rokje waar ik mijn oog op had laten vallen, verdween binnen luttele seconden in de tas van een groepje aasgieren van middelbare school leeftijd. Het is ze gegund, ik vond een andere mooie rok. In de tweede ronde was het moois wel weg. Ik vond er niets beters op dan mijn eigen rok weer mee naar huis te nemen...

Gelukkig waren er ook nog standjes met zeer mooie gerecycleerde juwelen (ik liet mij verleiden door 12), ecologische make-up en vegetarische hapjes. De goodie bags waren iets minder eco, maar die waren al op toen we het pand verlieten. Blijft de vraag wat Red Bull daar te zoeken had.

Al bij al een geslaagde avond. Wie nieuwsgierig is geworden, raad ik zeker aan om ook eens met één of twee kledingstukken dit concept uit te proberen. Maar neem het niet te serieus, dit is alleen maar leuk als je over een portie relativeringsvermogen beschikt. Meer info over Swishing vind je op Facebook.

4 opmerkingen:

  1. Ik heb er al veel over gehoord, maar na jouw verslagje lijkt het me ook niets voor mij. Aan soldentoestanden heb ik ook al zo'n hekel en daar lijkt het wel op (op aasgieren afgaande). Gelukkig ervaarde je het uiteindelijk als een geslaagde avond: het voornaamste toch.
    Als het hier ooit is in de streek is waag ik misschien eens een poging.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mij interesseerde het concept ook wel redelijk, maar nu ik dit zo lees, is het al veel minder aanlokkelijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We zijn wel met iets leuks terug naar huis gegaan, maar er heerste toch vooral een opgeklopte sfeer die volgens mij voor de eerste soldendag niet moet onderdoen (hoewel ik die wijselijk nog nooit meemaakte).

    Mijn tip: hou gezellig met vriendinnen je eigen swishing!
    Zorg ervoor dat alle maten vertegenwoordigd zijn en laat je een hele avond gaan in gezellig passen en stijladvies van je eigen vriendinnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kan me volledig vinden in de reactie van Sophie.
    Ik ben ook fan van het concept, en de organisatie had het waarschijnlijk anders bedoeld, maar soit, het is wat het is. Ik ben er nog niet naartoe geweest...

    Goed wel dat je er een leuke avond aan overhield!

    BeantwoordenVerwijderen