maandag 1 februari 2010

Gelezen: Dieren Eten


Na de MO*-lezing heeft mijn teerbeminde 'Dieren Eten' van Jonathan Safran Foer aangeschaft. Het shockerende boek zette al heel wat bekende en minder bekende mensen aan om het vlees te laten staan. Benieuwd of Koen Fillet het nog altijd volhoudt.

Interessant was het verschil dat Foer maakt tussen mensen die opkomen voor dierenwelzijn en voor dierenrechten. Het klinkt alsof er weinig verschil is, maar ze streven toch een ander ideaal na met andere middelen. Wie dierenwelzijn als hoofddoel heeft, zet zich in de eerste plaats in voor betere behandeling van dieren. Een dierenrechtenbenadering veronderstelt dat we dieren niet beter behandelen, maar gewoon niet meer opeten.

Het zette me aan het denken over het verschil tussen mensen die hun vleesconsumptie minderen of stopzetten voor het klimaat en mensen die dierenwelzijn (of -rechten) als eerste motief hebben. Zo kun je vanuit klimaatstandpunt het best een kip eten, terwijl vanuit dierenliefde een koe de beste (of minst slechte) optie is. Ik vraag me af of de klimaatargumenten wel een welkome aanvulling zijn voor de 'reguliere' vegetariƫr.

Zelf houd ik het voorlopig bij mijn ene keer vlees of vis in de week. Maar ik heb wel besloten dat ik op zoek ga naar dieren die zo verantwoord mogelijk gehouden zijn. Dat kost meer, maar als ik dan toch nauwelijks vlees eet, bespaar ik genoeg om er meer voor te betalen. En ik deel volledig de mening van Foer: houd altijd de volledige prijs van een product in de gaten, niet alleen wat je in de winkel betaalt.

Jonathan Safran Foer, Dieren Eten, Ambo, 19,95 euro

2 opmerkingen:

  1. Ik ben nieuwsgierig, waarom is een koe opeten uit dierenliefde het beste? Het klimaat-argument is enerzijds handig voor vegetariers, omdat veel mensen het klimaat toch een betere (minder "sentimentele"?) reden vinden om vlees te laten staan, maar als dierenrechten-activist is het klimaatargument in mijn ogen soms ook gevaarlijk. Zo las ik dat vanuit klimaat-optiek "biologisch" vlees soms slechter is dan bio-industrie vlees. Dan gaan de dieren bij mij toch echt voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Omdat de koeien (niet de kalfjes) het minst dieronvriendelijk worden gehouden... Geloof ik. Al te diep ging Foer hier niet op in, waarschijnlijk om mensen niet in de waan te laten, ofzoiets.

    BeantwoordenVerwijderen