woensdag 10 februari 2010

Gelezen: Hitte

Toen ik net het boek 'Hitte' van George Monbiot geleend had, zag ik dat volgens wetenschappers uit Cambridge het tot de vijftig essentiƫle boeken over het milieu hoort. Na het gelezen te hebben, snap ik waarom.

Monbiot heeft een aantal zeer concrete voorstellen om klimaatopwarming aan te pakken. Thuis kan je er niet direct veel mee aanvangen. Het zijn vooral tips voor politici en andere invloedrijke mensen om het meteen groot aan te pakken. En zo moet dat ook. Het enige wat je wel kan en moet doen, is stoppen met vliegen. Tja, het blijft pijn doen.

Maar het meest indrukwekkende gedeelte van het boek staat voorin. Daar ontleedt Monbiot haarfijn de lobby van de klimaatsceptici. Al vindt hij dat ze het woord scepticus niet verdienen. Een scepticus is immers die naar de waarheid zoekt, en dat doen deze mensen zeer bewust niet. Hun voortdurende pogingen om wetenschappelijke bewijslast te ondermijnen, is zeer goed vergelijkbaar met die van de rooklobby.

Dat werpt ook een heel andere licht op de 'schandalen' van de afgelopen weken en maanden rond de gehackte emails en andere 'valse' data. Maar daar reageert Monbiot op zijn blog zelf slimmer op dan ik dat kan.

'Hitte' kan ik iedereen aanraden. Nog maar 46 boeken van de lijst te gaan...

George Monbiot, Hitte, Uitgeverij Jan van Arkel, 5 euro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten