zondag 7 februari 2010

Ecopop: eten x3

Alleen wandelen is ecologischer: toevalligerwijs reisde ik in gezelschap van Low Impact Man naar Ecopop in Kortrijk.

Ondanks mijn aanvankelijke twijfel was ik al bij al positief over de beurs, al mag het aanbod nog wel wat groter zijn. Sommige kraampjes leken mij iets te commercieel, anderen iets te zweverig, maar er waren veel verkopers met interessante producten én interessante informatie. Zo had ik een boeiend gesprek over labels met één van de sympathieke kerels van de Bioplanet. Pluspuntje was dat veel standhouders een duidelijke link tussen fair trade en ecologie legden.

De grootste teleurstelling: de webwinkelruimte. Ik had gehoopt dat ik daar een aantal snufjes die ik al lang overweeg te kopen in het echt kon uitproberen, voor ik een miskoop doe. Maar deze ruimte bestond uit een aantal computers waarmee je naar Kudzu en anderen kon surfen. Daarvoor trek ik niet op een druilerige zondagmorgen naar Kortrijk.

Gelukkig had ik niet ontbeten, want er viel veel te proeven. Een kleine selectie:

1. Geitenijs
Nee, dat is geen ijs met geiten, maar ijs gemaakt van geitenmelk. Het wordt verkocht onder de flauwe naam Tijst-it, maar het was extreem lekker. Verkrijgbaar in vanille en chocolade. Wel goed dat ik om een verkoopadres in de buurt vroeg, want die staan niet op de site. Over de geitenmelk lees je meer op deze site.

UPDATE: verkoopadressen staan hier

2. Cradle-to-cradle bier
Naast de seitenstand kon je bier drinken. Niet toevallig, want één van de bieren van Jessenhofke wordt gemaakt van de restproducten van seitan. Jessenhofke Maya is te koop in behoorlijk wat cafés, een lijstje staat op hun site.

3. Greenway op brood
De slowfood hype heb ik nog niet helemaal door, de fastfood van de Greenway is prima voor mij. Ik was dan ook blij verrast dat Greenway nu een supermarktlijn heeft uitgebracht met plantaardig broodbeleg, waarover meer op deze site. Ik vind het meeste broodbeleg eigenlijk helemaal niet lekker, maar de Thai salade ga ik zeker eens meenemen naar het werk. Te koop bij Delhaize.

Morgen meer over de niet-eetbare nieuwigheden.

9 opmerkingen:

  1. Oh, onlangs ben ik een lasagne gaan eten bij GreenWay, heerlijk! :D
    Geitenijs ken ik al langer, mijn schoonvader kocht dat bij een lokale boer, ook heerlijk! En ecologisch, en diervriendelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom is geitenijs diervriendelijker dan "normaal" ijs? Mijn verantwoorde tip: Grunschnabel ijs! Geen idee of ze dat in België verkopen, trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is niet om de diervriendelijkheid te doen, al lijken de geitjes op bovenstaande link wel blij. Maar tijst-it heeft ook sorbertijs...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. die thai-salade is idd wel lekker! (lekkerder dan de country en mexican)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dag Eline,

    Ik wist gewoon niet dat ik de eer had met de echte Low Impact Lady op de trein te zitten. Mooie blog en acties, ga ik volgen in het vervolg..

    Steven

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het ijs dat ik bedoel is diervriendelijk, ik ken de boer, he, lokaal = meer contact mogelijk, ik weet dat hij zijn dieren goed behandelt, en het is toch een meerwaarde als je weet dat ze beter behandeld worden. Daarom is dat specifieke geitenijs diervriendelijker dan 'normaal' ijs, ik wilde niet zeggen dat geitenijs an sich diervriendelijk is, uiteraard niet. Tegenwoordig eet ik ijs van sojamelk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Soja-ijs kan zeker lekker zijn, maar ik vind het nog lekkerder als het op basis van kokosmelk is gemaakt - het heeft iets romigs en niet dat heel specifieke soja-nasmaakje. Echt een aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hm, ik weet niet meteen wat je bedoelt met het soja-nasmaakje, maar ijs op basis van kokosmelk wil ik ook wel eens proeven, het klinkt wel lekker :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Voor ons als beginnende webshop (kudzu.be) was de investering in een stand jammer genoeg iets te duur. Volgend jaar zullen we wel van de partij zijn.

    Als je twijfelt over bepaalde producten in ons aanbod, ben je altijd welkom in ons kantoor in Brugge om er eens "in levende lijve" kennis mee te maken.

    BeantwoordenVerwijderen