dinsdag 9 februari 2010

Blije bloemen, blije Valentijn

Dit is geen stille hint. Ik doe niet aan Valentijn. Maar moest ik wel aan Valentijn doen, en moest ik dan rozen krijgen, dan zou ik wel graag verantwoorde rozen krijgen. Alles over 'Blije bloemen' vind je hier. De sympathiekste variant vond ik op deze site.

Deze bloemen zijn gekweekt door fatsoenlijk betaalde arbeiders, komen naar je toe in een platte, milieuvriendelijke envelop en zouden kreukloos door de brievenbus komen. Daar word ik zo nieuwsgierig van dat ik bijna zou hopen op een anonieme aanbidder. Voor subtiele Valentijns is er de roos met vaas, wie overloopt van de passie bestelt meteen een flinke bos.

Fair trade bloemen uit Kenia, is dat ecologischer dan bloemen van hier? Het antwoord is 'ja'. Want terwijl de Europese verwarmde broeikassen hun steentje bijdragen aan het broeikaseffect, is de temperatuur in Kenia heel geschikt voor rozen.

Maar goed, rozen verwelken. Nog duurzamer blijft om je niet te laten verleiden door de commercie, maar enkel door de schone ogen van je lief.

7 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de tip. We doen eigenlijk niet echt aan Valentijn. Uit de kringloopwinkel heb ik vandaag een hartjesbeker gekocht. Nu nog even denken waar ik dat mee kan vullen. Iets uit de Oxfam ofzo? Maar eigenlijk doen wij dat het hele jaar door weleens. Ik had de beker ook gekocht als het geen Valentijn was en ik koop het ook voor weleens voor de kinderen zoiets om cadeau te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik een lief had, zou ik wel aan Valentijn doen. Misschien wel puur omdat ik het beu ben te horen "Al die commercie". (Maar hé, iedereen heeft wel groot gelijk als ze dat zeggen!) Ik zou het alleen heel puur houden, en Valentijn hoeft ook geen traditie te worden in mijn relatie (mocht ik die hebben). Gewoon heel even dat kleine extra, even een dagje massale liefde.

    Maar Valentijn zou zeker niet belangrijk zijn. Gewoon een leuk extraatje, gemaakt uit iets simpels (en sowieso gerecycleerd).
    Alle feestdagen zijn momenten waarop commercie iemand zijn oren wel uitkomt. Maar er mag toch ook nog eens gevierd worden? Op een pure manier, niet op de manier waarbij je eerst moet gaan shoppen om gelukkig te kunnen zijn met wat je geeft.

    Als ik een lief had... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een lief! En ik ben helemaal pro-Valentijn. Want ik ben pro ieder excuus om elkaar bloemen te geven en de champagne te ontkurken. Ik zal kijken of dat verantwoord kan, dit weekend. Niet aan Maarten vertellen, maar ik heb al Fair Trade chocolaatjes besteld om bij hem te laten bezorgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Celestine: ik dacht juist dat Valentijn eigenlijk een feest was voor mensen zonder lief. Je weet wel, de dag waarop je een anoniem kaartje kan sturen naar iemand die je uit de verte bewondert. Dat deel van Valentijn vind ik heel leuk. Als ik geen lief had... ;-)

    @ Regien: hopelijk leest Maarten deze blog niet

    Oh, en ik ga vrijdag wel uiteten met mijn teerbeminde, maar dat is om heel andere redenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hopelijk niet, inderdaad. Of anders moet hij heel goed zijn in uitzinnige vreugde en totale verrassing veinzen als de postbode aanbelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik doe eigenlijk ook niet aan valentijn.
    Maar heb je die t-shirt op de LIM-blog gezien van vbv? Die met 'ik hout van u' erop? Wel die heb ik besteld. Die doe ik dan aan. En ik red plant daarmee ineens twee bomen. Iedereen content, en naast liefde ook nog extra zuurstof in the air :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja, dan zijn de rozen die ik net gekregen heb volgens mij niet helemaal milieuvriendelijk..
    Ach, geef de schuld aan mijn lieve vriendje

    BeantwoordenVerwijderen